SITT lansează un studiu privind calitatea locurilor de muncă din sectorul call centere

Sindicatul național al angajaților din sectorul ITC, servicii suport și outsourcing – SITT, activ în București, Timișoara, Brașov, Iași și Cluj, lansează un chestionar pentru lucrătorii din call centere, parte a unui studiu asupra calității locurilor de muncă din acest sector.

Cu aproximativ 131.000 de angajați și o cifra de afaceri de 4,5 miliarde euro anual, România domină sectorul serviciilor externalizate din Europa. Peste 30% dintre aceștia lucrează în servicii de tip call centres, o muncă destul de stresantă și cu salarii relativ mici. 

SITT lansează un studiu în acest sector, sub forma unui sondaj destinat exclusiv angajaților, cu obiectivul clar de a determina calitatea locurilor de muncă în baza căruia să înaintăm companiilor de profil o serie de măsuri și propuneri concrete. Sondajul poate fi accesat aici.

Un studiu al Asociației Business Service leaders în România (ABLS) indică faptul că majoritatea angajaților din sector au cel puțin o diplomă universitară, sunt tineri, iar femeile reprezintă 61% din forța de muncă. Operatorii de call centere au cele mai mici salarii din sector.

O cercetare preliminară realizată de SITT în call centerele din București indică multiple probleme în majoritatea marilor call centere: schemele de bonusare nu sunt clare și de multe ori greu de îndeplinit, pauzele insuficiente, volumul de muncă este mare iar stresul pe măsură. Comunicarea cu managementul este deficitară, formarea inițială este de multe ori insuficientă pentru îndeplinirea sarcinilor de servicii, iar în cazul proiectelor vechi, infrastructura IT este uzată iar aplicațiile software dau greș de prea multe ori. 

Mulți dintre cei intervievați pentru cercetarea SITT apreciază flexibilitatea programului de lucru, în special studenții care lucrează part-time în timp ce își finalizează studiile. Beneficiile nu compensează însă pentru stresul cauzat și celelalte probleme, astfel că mulți angajați preferă să schimbe jobul la mai puțin de un an de la angajare. 

Cercetarea preliminară a constant în interviuri calitative cu câteva zeci de lucrători – actuali sau foști – din call centerele din București și servește ca un punct de pornire pentru sondajul pe care îl lansează SITT astăzi. Criza cauzată de pandemia COVID-19 pune în pericol sănătatea tuturor precum și siguranța locului de muncă, astfel că ne dorim să aflăm și dacă angajații sunt mulțumiți de măsurile implementate de companii în această perioadă.

Rezultatele sondajului, precum și concluziile cercetării, vor fi prezentate ulterior. Este important că multe companii găsesc România ca destinație atractivă, însă în egală măsură considerăm că este important și condițiile de lucru, respectiv salarizarea, să fie pe măsura rezultatelor produse pentru aceste companii.

Sindicatul IT Timişoara reprezintă peste 6.000 de salariaţi din diverse companii din sectorul IT, servicii suport și servicii outsourcing din România.

Biroul de presă al Sindicatului IT Timişoara

Pentru relaţii suplimentare puteţi contacta biroul de presă al SITT la adresa contact@sitt.ro.