Istoric privind scutirea de impozit în sectorul IT
Scopul acestui articol este de a ne reaminti care este istoricul acestei masuri fiscale: când a apărut ea, în ce context și care au fost motivele pentru care ea a fost implementată, precum și evoluția să în timp. Astfel, vom lamuri fluctuațiile salariilor angajaților din sectorul IT, de la momentul adoptării inițiale până în momentul de față, în care scutirea mai face obiectul prevederilor fiscale numai până într-o anumită valoare lunară a salariului de încadrare. Exemplele de calcul pot conține mici abateri de la valorile regăsite pe diverse simulatoare de calcul online, ca urmare a faptului că cele prezentate mai jos nu țin cont de deducerile fiscale sau de numărul persoanelor aflate în întreținerea salariatului.
- Anii 1990 - 2016
În 2001, guvernul condus de premierul Adrian Năstase a adoptat prin Ordonanță de Guvern (OG 7/2001) o serie de măsuri ce schimbau domeniul fiscal, printre care și scutirea întregului sector IT&C de la plata impozitului pe venit.
Printre motivele enumerate care au stat la baza adoptării acestui act normativ regăsim următoarele:
- stimularea sectorului de tehnologie a informației în România;
- consolidarea forței de muncă din acest sector;
- stoparea emigrării specialiștilor;
Mai precizăm că, între anii 2000 și 2004, era aplicat regimul de impozitare progresivă a veniturilor obținute din orice sursă, iar cotele prevăzute erau între 18% și 40%. Acest sistem de impozitare a fost adoptat în anul 1991, utilizând diferite grile de cote. Din 2005 s-a introdus cota unică de impozitare, în valoare de 16% (a cărei aplicabilitate s-a extins și către alte baze de impozitare), și care a fost modificată în 2018 (prin OUG 79/2017) la 10%.
- Anii 2017 – 2022
Principalele modificări aduse de OUG 79/2017 privind impozitarea veniturilor de natură salariala sau efectele așa zisei “revoluții fiscale”:
- Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%;
- Reducerea cotei totale a contribuțiilor sociale obligatorii cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%;
- Reducerea numărului contribuțiilor sociale de la 6 la 3, respectiv:
- contribuția de asigurări sociale (CAS) – 25%,
- contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) – 10%
- contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) – 2,25%;
- Transferul de la angajator la angajat a obligațiilor privind contribuțiile sociale obligatorii datorate în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor;
- Adăugarea unor cote suplimentare de CAS (de 4%, respectiv 8%) pentru condiții deosebite, speciale sau alte condiții de muncă definite potrivit legii
O consecință importantă a acestui set de măsuri a fost diminuarea salariului net al angajaților IT scutiți de impozit cu puțin peste 6%.
Exemplificăm în tabelul de mai jos diferențele de calcul dintre un salariu din 2017 și echivalentul său din 2018 :
Deși nu se cunosc cu adevărat motivele pentru adoptarea prevederilor OUG 79/2017, neexistand declarații oficiale în acest sens sau expunere de motive, prin mass-media au circulat diferite variante (mai mult sau mai puțin plauzibile) cu privire la intențiile reale ale Guvernului României privind aplicarea acestor modificări, din care puteți regăsi câteva în Anexa 1.
Pentru cei interesați, vă mai prezentăm și o Situație evolutivă a principalilor indicatori economici între anul aplicării pentru prima dată a scutirii IT și 2022 în Anexa 2.
- Anii 2023 – 2024
În prezent, pentru ca un angajat să beneficieze de scutirea privind impozitul pe venitul din salarii, trebuie îndeplinite cumulativ, următoarele condiții (art. 60, alin. 2 din L227/2015 – Codul Fiscal):
- angajatul desfășoară activități de creare programe pentru calculator în condițiile stabilite prin ordinul comun al Ministerul Cercetării și Inovării, Muncii, Finanțelor și al Educației:
- compania angajatoare trebuie să fie înregistrată la ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului) sub un anumit cod CAEN (legat de crearea de programe soft);
- poziția pe care este angajată persoana trebuie să fie una din ocupațiile specifice domeniului IT conform codului COR;
- angajatul deține o diplomă de studii superioare recunoscută/curs acreditat sau urmează cursurile unei instituții de învățământ superior acreditate;
- angajatorul a realizat venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinate comercializării în precedentul an fiscal, în valoare de cel puțin 10.000 EUR/luna pentru fiecare angajat care beneficiază de scutire;
- scutirea se aplică la locul unde se află funcţia de bază – aceasta prevedere a intrat în vigoare începând cu 1 Noiembrie 2023 și a fost adăugată prin adoptarea Legii 296/2023;
- scutirea se aplică pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei inclusiv, obținute din salarii, în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege – această prevedere a intrat în vigoare începând cu 1 Noiembrie 2023 și a fost adăugată prin adoptarea Legii 296/2023;
Așadar, scutirea de impozit a veniturilor din salarii ca urmare a activității de creare de programe pentru calculator nu se alocă în mod automat, angajatorul având responsabilitatea de a determina încadrarea unei persoane în lista de ocupații specifice activităților de creare de programe pentru calculator, pentru a putea beneficia de scutirea de impozit, și de a pregăti documentele justificative care se au în vedere la încadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe venit.
Alte elemente introduse în prevederile Legii 296/2023 care au influențat modul de calcul al salariului angajatului (începând cu 1 Noiembrie 2023):
- Posibilitatea reducerii cotei contribuției de asigurări sociale (CAS) plătite de angajat (la inițiativă acestuia), cu punctele procentuale corespunzătoare cotei de contribuție la fondul de pensii administrat privat (pentru anul 2023 cota de contribuție la fondului de pensii administrat privat a fost 3,75% iar începând cu 2024 aceasta valoare s-a modificat la 4,75%);
- la locul unde se află funcția de bază, partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei NU beneficiază de facilități fiscale atât în ceea ce privește scutirea privind impozitul pe venit cât și legat de posibilitatea reducerii cotei contribuției de asigurări sociale conform punctului de mai sus;
Consecință importantă a acestor modificări a fost diminuarea venitului net al angajaților având un salariu mai mare de 10000 de RON brut, o dată prin aplicarea impozitului pe venit asupra venitului salarial ce depășește 10000 de RON, precum și prin impozitarea tichetelor de masa și a voucherelor de vacanta (în caz că sunt acordate).
Modificarea facilităților fiscale privind impozitarea veniturilor salariale din sectorul IT afectează undeva la 80% din persoanele care beneficiază de această scutire (104.000), conform studiului ANIS (Asociaţie Patronală a Industriei de Software şi Servicii) publicat la sfârșit de 2022.
Mai jos sunt prezentate 3 exemple de calcul al venitului salarial pentru un angajat din sectorul IT, care beneficiază de scutirea impozitului pe venit, conform prevederilor Legii 296/2023 care au intrat în vigoare la 1 Noiembrie 2023. Tabelele din prima coloană au fost create plecând de la premisa că angajatul alege să nu mai contribuie la fondurile de pensii administrate privat. Astfel, valoarea CAS-ului (pentru veniturile sub 10.000 lei) se reduce cu procentul alocat contribuției la Pilonul 2 (3,75% pentru 2023 și 4,75% pentru 2024). Tabelul de culoare verde prezintă situația salarială pentru un angajat care alege să contribuie, în continuare, la fondurile de pensii administrate privat (în acest caz nu mai este aplicată reducerea cotei CAS).
De asemenea, o serie de prevederi ale aceleeasi Legi 296/2023 (modificată prin OUG 115/2023 – ordonanță “trenuleț”), au devenit aplicabile începând cu 1 Ianuarie 2024, din care vom enumera numai pe cele care influențează modul de calcul al salariului angajatului:
- includerea veniturilor obținute din tichetele de masă sau vouchere de vacanță în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sanata (CASS – 10%);
- persoanele care se află în concedii medicale acordate potrivit O.U.G. nr. 158/2005 nu mai sunt exceptate de la plata CASS pentru indemnizațiile aferente certificatelor medicale
Cele 2 exemple prezinta calculul salariului aceluiasi angajat din sectorul IT care beneficiaza si de 21 de tichete de masa a cate 30 lei/tichet. Pentru anul 2023 (tabelul verde) se poate observa ca valoarea CASS-ului are ca baza de calcul doar salariul brut, in timp ce pentru anul 2024, baza de calcul se extinde si va cuprinde si valoarea tichetelor de masa. Drept urmare, CASS-ul platit in anul 2024 va fi cu 63 lei mai mult decat in 2023.
Cele 2 exemple prezintă calculul salariului aceluiași angajat din sectorul IT care beneficiază și de 21 de tichete de masă a câte 30 lei/tichet. Pentru anul 2023 (tabelul verde) se poate observa că valoarea CASS-ului are ca bază de calcul doar salariul brut, în timp ce pentru anul 2024, baza de calcul se extinde și va cuprinde și valoarea tichetelor de masă. Drept urmare, CASS-ul plătit în anul 2024 va fi cu 63 lei mai mult decât în 2023.
2025+
-
Printre noutățile legislative de ordin fiscal promulgate prin Legea 296/2023 regăsim (pentru prima oară în istoria post-comunistă) a României un termen, până la care facilitățile fiscale în sectorul IT&C se pot aplica: 31 Decembrie 2028. Astfel, se poate spune că decizia este deja luată, cu privirea la aplicabilitatea pe termen mediu și lung a acestor prevederi.
Acestea fiind spuse, urmează o nouă rundă de alegeri, iar, ținând cont de modul de legiferare în România (perpetue schimbări legislative), există toate premisele de “schimbare a modificării” astfel încât actualele prevederi fiscale să nu mai fie aplicabile peste 3 ani.
În loc de încheiere, vă prezentam mai jos o serie de mituri privind facilitățile fiscale aplicate angajaților din sectorul IT:
toți angajații din sectorul IT beneficiază de această scutire de impozit - FALS, trebuie îndeplinite cumulativ condițiile din Codul Fiscal, cei cu PFA/SRL nu beneficiază, cei care lucrează în call center nu beneficiază, doar o parte din testeri beneficiază, etc.
- scutirea presupune că persoana care beneficiază de aceste prevederi fiscale, nu plătește taxe/impozite la stat: impozit pe venit, pensie (CAS) sau asigurarea de sănătate (CASS) – FALS, beneficiarul scutirii nu plătește impozit pe venit. Restul contribuțiilor sunt reținute și calculate conform prevederilor Codului Fiscal.
- numai ANGAJAȚII din sectorul IT au beneficiat de scutirea de impozit – FALS, angajații care au simțit cu adevărat această scutire de impozit au fost numai cei care îndeplineau condițiile de scutire în momentul adoptării măsurii (2001) și cei care au fost "trecuți" la scutire cât timp erau angajați la același angajator. Chiar și în aceste condiții, angajatorii au tratat această "trecere" ca pe o mărire de salariu și au făcut economii la propriile bugete interne de măriri. Altfel, în condiliile în care la angajare se negociază salariul net, în fapt și ANGAJATORII au beneficiat de această măsură, având posibilitatea de a plăti un salariu brut mai mic, corespunzător salariului net negociat cu candidatul.
Anexe
Anexa 1 – Motivele „revolutiei fiscale” (OUG 79/2017)
- La momentul adoptarii, neplata contributiilor prin stopajul la sursa era considerata contraventie fiind sanctionabila prin amenda (cf. Codului de procedura fiscala). Incepand cu 1 Martie 2022, prin OUG 130/2021 Guvernul a reincadrat fapta de reţinere şi nevărsare a impozitelor şi/sau contribuţiilor cu reţinere la sursă ca infractiune, fiind sanctionabila cu închisoare de la 1 an la 5 ani. Astfel, se poate considera ca aceste modificari fiscale au avut scopul de a imbunatati gradul de colectare a contributiilor sociale, incriminand neplata acestora.
- Simplificarea modului de calcul si plata al contributiilor: ca urmare a diminuarii numarului de contributii platite prin inglobarea unei parti a acestora in CAM (contributia asiguratorie pentru munca) si prin crearea unui cont unic de trezorerie pentru a efectua plata lor, s-a redus mult din birocratia aferenta acestui proces, diminuand timpul necesar calcularii salariilor angajatilor.
- Reducerea taxarii muncii: dupa cum se poate observa, valoarea contributiilor platite pentru un angajat a scazut cu doua puncte procentuale iar cea a impozitului pe venit s-a diminuat de la 16% la 10%. Desi aceste reduceri sunt vizibile, din cauza metodologiei de calcul a taxelor aferente unui salariu, nici angajatul (supus impozitarii) nu a resimtit o majorare semnificativa a salariului net, nici angajatorul nu s-a bucurat de o diminuarea semnificativa a costului per angajat (a se vedea tabelul de la puctul 2 de mai sus). Doar angajatii scutiti de impozit, asa cum am mentionat, au resimtit o scadere a salariului net de aproximativ 6%.
Anexa 2 - Situatie evolutiva a principalilor indicatori economici intre anul aplicarii pentru prima data a scutirii IT si 2022
La momentul adoptarii ordonantei privind impozitul pe venit (OG 7/2001) s-a efectuat o estimare a impactului bugetar privind aplicarea acestor prevederi pentru 15.000 persoane iar costul bugetar anual a fost evaluat la 14 MIL EUR la un curs de 2,6 RON/EUR, ceea ce insemna aproximativ 0,2% din PIB.
Dupa cum se poate vedea si in tabelul de mai jos (pentru 2001 sunt prezentate date estimative conform expunerii de motive din OG7/2001), la sfarsitul anului 2022, sectorul IT din Romania este evaluat undeva 8,8 miliarde de EUR reprezentand aproximativ 4% din PIB (conform studiului ANIS), cu o rata de crestere anuala de 15-17% (intre anii 2015 si 2020), de trei ori mai rapida decât media națională. Desi numarul de angajati din sectorul IT (software si servicii) creste cu 890% intre 2001 si 2022, ponderea activitatilor acestui sector din PIB a inregistrat o apreciere de 2000% in timp ce PIB-ul tarii a crescut cu aprox. 630%. Astfel, se poate concluziona ca ritmul de crestere a sectorului IT in economia Romaniei sau a importantei acestuia este semnificativ mai rapid decat evolutia economica a tarii, per ansamblu.
Industria de software și servicii IT aduce la bugetul de stat venituri din contribuții și taxe de cca. 1,3 -1,4 mld. EUR. Astfel, la fiecare 1 EUR pe care statul nu îl încasează din impozitul pe venit, salariatul din sectorul IT cheltuie 46 EUR în economie.
Date statistice privind macro-sectorul IT&C (software, servicii si telecomunicatii), conform datelor culese la final de 2020, publicate in acelasi studiu:
- numar angajati: intre 200.000 si 250.000 de persoane;
- numarul celor care beneficiaza de scutire este aproximativ 104.000 persoane reprezentand 51% din total angajati;
- contributie la formarea PIB-ului: cca. 7% (din care 60% sunt atribuibili sectorului de software si servicii IT - echivalent cu o pondere de ~4% din PIB-ul național);
Bibliografie
Istoric modificari fiscale
- https://www.blogdeit.ro/scutirea-de-impozit-in-it-intre-necesitate-si-controversa/
- https://www.profit.ro/taxe-si-consultanta/document-istoria-scutirii-de-impozit-pe-salariu-a-it-istilor-una-dintre-cele-mai-vechi-facilitati-fiscale-romanesti-cum-justifica-adrian-nastase-masura-in-urma-cu-18-ani-19022008
- ANIS - Studiu privind impactul industriei de software si servicii IT (hotnews.ro)
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Produsul_intern_brut_al_Rom%C3%A2niei
- https://static.anaf.ro/static/10/Craiova/Dolj/SAL_MEDIU_BRUT_cr_150120.pdf
- https://www.cursbnr.ro/curs-valutar-mediu
- https://www.contributors.ro/analiza-impozitarea-veniturilor-salariale-in-romania-post-decembrista/
- Studiu al evoluțiilor sectorului IT&C în România, Direcția Modelare și Prognoze Macroeconomice, BNR
- https://cursdeguvernare.ro/it-ul-sectorul-ajutorul-de-stat-contributie-pib-asteapta-cu-sufletul-la-gura.html
- https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/275745
- https://www.ey.com/ro_ro/tax-alerts/buletin-fiscal-ey-24-noiembrie-2023
- https://www.pwc.ro/ro/tax-legal/alerts/Legea-nr-296-2023-privind-unele-masuri-fiscal-bugetare-pentru-asigurarea-sustenabilitatii-financiare-a-Romaniei-pe-termen-lung.html
- https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/ro/pdf/2023/TNF_Legea_296_2023.pdf
- https://kpmg.com/ro/ro/home/publicatii/2023/12/modificari-ordonanta-115-2023.html
« Revolutia » fiscala 2017 (mutarea CAS SI CASS de la angajator la angajat)
- https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/249349
- https://www.chirita-law.com/noutate-legislativa-din-nou-infractiune-retinerea-si-nevarsarea-impozitelor-si-sau-contributiilor-cu-retinere-la-sursa/
- https://economedia.ro/retinerea-si-neplata-contributiilor-redevine-fapta-penala-de-la-1-martie-2022.html
- https://legislatiamuncii.manager.ro/a/24427/o-veste-soc-va-deveni-infractiune-neplata-contributiilor-sociale-legea-contributiilor-se-aproba-astazi.html
- https://www.avocatnet.ro/articol_47572/Neplata-contribu%C8%9Biilor-sociale-in-2018-Consecin%C8%9Be-pentru-salariat-%C8%99i-angajator.html
- https://www.calculator-salarii.ro/
Eliminarea partiala a scutirii privind impozitului pe venit – Noiembrie 2023
- Ghid privind modalitatea de aplicare a facilitatilor fiscale emis de ANAF in 2023